تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/27 - 07:25
کد خبر: 514097

بررسی موج تازه اعتراضات دانشجویی در غرب؛

فریاد آزادگان جهان/ هراس صهیونیست‌ها از آغاز موج تازه اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین

فریاد آزادگان جهان/ هراس صهیونیست‌ها از آغاز موج تازه اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین

با نزدیک شدن به پایان تعطیلات تابستانی و بازگشایی دانشگاه های آمریکا شمارش معکوس برای ازسرگیری اعتراضات دانشجویی علیه جنایات اسراییل در غزه و همراهی آمریکا با آن آغاز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  انجمن مطبوعاتی Associated Press درتازه‌ترین گزارش خود در تشریح موج جدید اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل نوشت: همزمان با بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌های آمریکا، مسئولان دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده برای مقابله با موج جدید اعتراض‌های دانشجویی علیه (رژیم) اسرائیل آماده می‌شوند.

از سوی دیگر گرچه تعطیلات تابستانی دانشگاه‌های آمریکا، در ظاهر به ایجاد وقفه در جنبش اعتراضی دانشجویان این کشور علیه جنگ غزه منجر شد، همزمان فرصتی برای دانشجویان معترض و همچنین مقام‌های آموزش عالی ایالات متحده فراهم آورد تا برای اقدام‌های خود در ترم پاییز برنامه‌ریزی کنند.

این گزاره‌ها خبر از شروع فصل تازه ای از اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی می‌دهد، با نمایش توحش و وحشیگیری غیرقابل باور صهیونیست‌ها در روزهای اخیر علیه مردم فلسطین، اسرائیل حالا به در سرازیری و سقوط در افکار عمومی جهان در آمده است. از همین رو در این گزارش نگاهی به تازه‌ترین اخبار و گزارشات پیرامون اعتراضات دانشجویی خواهیم پرداخت.

دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده یکصدا علیه اسرائیل

گزارش رسانه های خبری آمریکایی حاکی از این است که همزمان با بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌های آمریکا، مسئولان دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده برای مقابله با موج جدید اعتراض‌های دانشجویی علیه رژیم اسرائیل آماده می‌شوند.

در حالی که تعطیلات تابستانی دانشگاه‌های آمریکا، تظاهرات دانشجویان علیه جنایات اسرائیل در جنگ غزه را با وقفه مواجه کرد، در عین‌حال هم به دانشجویان معترض و هم به مقام‌های آموزش عالی ایالات متحده و روسا و مسئولان دانشگاه‌های این کشور فرصت داد تا برای اقدام‌های خود در ترم پاییز برنامه‌ریزی کنند.

با بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده، مسئولان این دانشگاه‌ها در حال آماده شدن برای مقابله با احیای فعالیت‌ها و اعتراض‌های دانشجویی علیه جنگ غزه هستند و برخی از این دانشگاه‌ها در نظر دارند تا قوانین جدیدی را برای محدود کردن نوع و دامنه اعتراض‌هایی که بهار گذشته دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفت، به اجرا بگذارند.

برخی از قوانین جدید اتخاذ شده از سوی دانشگاه‌ها شامل ممنوعیت برپایی چادرهای اعتراضی، محدود کردن مدت زمان اعتراض‌ها، اجازه برگزاری اعتراض‌ها صرفاً در مکان‌های تعیین شده و جلوگیری از برپایی اعتراض‌ها در محوطه‌هایی است که محل استقرار ساختمان‌های آموزشی یا اداری دانشگاه‌هاست.

بسیاری از سیاست‌های جدید اتخاذ شده از سوی دانشگاه‌ها، دانشجویان معترض را ملزم می‌کند که از قبل برای برپایی تجمع‌های اعتراضی ثبت‌نام کرده و مجوز بگیرند، مکان‌های برگزاری تجمع‌های اعتراضی را محدود می‌کند و همچنین محدودیت‌های جدیدی را برای استفاده از بلندگو، بنر و پوستر تعیین می‌کند.

پیش‌نویسی از یک سند مربوط به دانشگاه هاروارد که رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند حاکی از آن است که این دانشگاه در صدد ممنوع کردن تظاهرات‌های شبانه و نوشتن شعار است.

اعتراضات علیه جنگ غزه در پردیس دانشگاه کلمبیا در ماه آوریل آغاز شد و الهام بخش ایجاد اردوگاه های مشابه در سایردانشگاه ها در سراسر ایالات متحده و فراتر از آن شد.

با افزایش اعتراضات، رئیس دانشگاه کلمبیا با فشار لابی حامی صهیونیست ها و با ادعای کم کاری در برابر افزایش «یهود ستیزی» دانشگاه، به همراه جمعی دیگر از روسای دانشگاه های آمریکا، به کمیته کنگره احضار شدند.

روز بعد از احضار، او به پلیس شهر نیویورک اجازه داد تا برای پاکسازی اعتراضات وارد محوطه دانشگاه شوند و حدود صد نفر دستگیر شدند که خشم معترضان و برخی دانشگاهیان را برانگیخت و خواستار استعفای او شدند.

تنش ها در پایان آوریل بیشتر شد، زمانی که پلیس دوباره به محوطه دانشگاه بازگشت و حدود 300 نفر را دستگیر کرد و اردوگاه معترضان حامی فلسطین را از محوطه پردیس دانشگاه جمع کرد.

حمله پلیس به دانشجویان و بازداشت آنها در دانشگاه کلمبیا آمریکا اعتراضات ضد اسرائیلی را در آمریکا دوباره شعله ور ساخت. قبل از این درگیری‌ها، دانشجویان این دانشگاه از مسئولان دانشگاه خواسته بودند تا روابط خود را با شرکت‌ها و موسسات اسرائیلی قطع کنند.

رئیس دانشگاه کلمبیا در بیانیه استعفا خود گفت: "در طول تابستان، من توانستم فکر کنم و تصمیم گرفتم که حرکت من در این مرحله به بهترین وجه به کلمبیا کمک می کند تا از چالش های پیش رو عبور کند. من اکنون استعفای خود را اعلام می کنم تا قبل از شروع دوره جدید، رئیسی جدید روی کار بیاید."

استعفای رئیس دانشگاه مورد استقبال کسانی قرار گرفته که او را متهم به رونق دادن به یهودستیزی کرده بودند. در همین حال برخی از منتقدان سیاست‌های جدید دانشگاه‌های آمریکا برای مقابله با برپایی اعتراض‌های دانشجویی از جمله انجمن اساتید دانشگاه‌های ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای این سیاست‌های بیش از حد محدود کننده را که می‌تواند آزادی بیان را منع کند، محکوم کردند.

در بیانیه انجمن اساتید دانشگاه‌های ایالات متحده تاکید شده است که کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی نباید گفت وگوها و بحث‌های آزاد را حتی در مورد عمیق‌ترین باورهای جامعه آمریکا سرکوب کنند بلکه باید مشوق برگزاری این گفت وگوها و بحث‌های آزاد باشند.

برخورد شدید پلیس با اساتید و دانشجویان و صحنه‌های ضرب و شتم آنها اذهان عمومی در این کشور را جریحه دار کرد. رسانه‌های آمریکایی در تحلیل‌ها و گزارش‌های متعدد این اعتراض‌ها و رخدادها را شبیه‌ترین واقعه به تحولات دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در آمریکا در اعتراض به جنگ ویتنام معرفی کردند.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور درباره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

اینگونه سرکوب‌های خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

بی تردید تجمعات اعتراضی نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا از جمله جامعه مسلمانان آن کشور و نیز نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

اکنون تظاهرات دانشجویان طرفدار فلسطین به عنوان مهمترین جنبش ضد اسرائیلی تاریخ آمریکا در دهها دانشگاه آمریکا و اروپا با قدرت خواستار پایان یافتن جنگ در غزه، آتش بس و عدم حمایت حاکمان کاخ سفید از صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان شده است و در عین حال پشتوانه ای را برای ازسرگیری مذاکرات آتش بس در دوحه فراهم کرده است و اگر چنانچه این مذاکرات به زودی به نتیجه نرسد اعتراضات دانشجویی با توجه به عمق و گستره جنایات جنگ غزه شدیدتر از گذشته ازسرگرفته خواهد شد.

شتاب خروج سرمایه از اسرائیل با موج تازه اعتراضات دانشجویی در غرب

روزنامه فایننشال تایمز نوشت با جان گرفتن دوباره جنبش دانشجویان در آمریکا و اروپا برای حمایت از غزه گوی غلتان خروج سرمایه‌گذاری‌ها از شرکت‌های وابسته به اسرائیل بزرگ‌تر می‌شود.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس فروخته می شود - تسنیم

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس؛ «حمله هوایی اسرائیل به مدرسه التابعین در شهر غزه در بامداد شنبه گذشته که منجر به کشته شدن بیش از 80 نفر شد، تازه‌ترین قتل عام این رژیم در تجاوز نظامی بیش از 10 ماهه خود تاکنون علیه فلسطینیان بوده که واکنش طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران در اسرائیل را به همراه داشته است»؛ این مقدمه گزارش فایننشال تایمز درباره تاثیر جنبش تحریم اسرائیل بر خروج سرمایه از این رژیم است.بر اساس این گزارش، بحث در مورد اینکه آیا و چه زمانی سرمایه گذاران باید به دلایل اخلاقی از دارایی‌های اسرائیل صرف نظر کنند، سال هاست ادامه دارد.

بسیاری استدلال می‌کنند که واگذاری سهام هیچ آسیبی به شرکت‌های مرتبط با اسرائیل وارد نمی‌کند و فقط از نظر اخلاقی تاثیر خود را نشان می‌دهد.سیمون موندی، نویسنده گزارش اما می‌گوید، جنبش خروج سرمایه‌گذاری از اسرائیل که مدت‌هاست این رژیم را هدف قرار داده است، به دلیل جنگ در غزه و اعتراضات دانشجویان غربی که خواستار خروج سرمایه چند میلیارد دلاری دانشگاه‌ها از اسرائیل یا شرکت‌های وابسته به آن هستند شتاب جدیدی به دست آورده است.به عقیده وی الزامات نظارتی جدید اروپا که سرمایه گذاران را ملزم به توجه بیشتر به خطرات حقوق بشر می‌کند، عامل دیگری است که مدیران صندوق‌ها باید در ارتباط با اسرائیل در نظر بگیرند.

در این گزارش آمده در هر حال خبر رسیده که اعتراضاتی که دو ماه پیش به دلیل جنگ غزه در دانشگاه های آمریکا و اروپا به راه افتاد و در تعطیلات تابستانی دانشجویان فروکش کرد بار دیگر از سر گرفته می‌شود چرا که جنگ اسرائیل هنوز ادامه دارد و به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، بیش از 40 هزار شهید برجای گذاشته است در حالی که خروج سرمایه از دارایی های مرتبط با اسرائیل و یا از سرزمین های اشغالی به عنوان بخش مهمی از خواست و دستور کار دانشجویان غربی مورد توجه قرار گرفته است.

فایننشال تایمز ادامه داد، صندوق بازنشستگی دانشگاهی بریتانیا به تازگی 80 میلیون پوند (102 میلیون دلار) از دارایی‌های اسرائیل از جمله بدهی‌های دولت آن را فروخته است.بر اساس این گزارش صندوق بازنشستگی دانشگاهی انگلیس با 500 هزار با عضو - عمدتاً کسانی که در آموزش عالی کار می کنند و دارایی هایی به ارزش 79 میلیارد پوند، بزرگترین صندوق بازنشستگی بخش خصوصی در بریتانیا است.اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها در انگلیس که نماینده اعضای این صندوق بازنشستگی دانشگاهی است، بر صندوق فشار آورده بود تا دارایی‌های مرتبط با اسرائیل را واگذار کند.

به گزارش این روزنامه انگلیسی با وجود اینکه صندوق بازنشستگی دلایل مالی را برای خروج سرمایه از اسرائیل عنوان کرده اما این اقدام به عنوان پیروزی جنبش تحریم و مجازات سرمایه گذاران و شرکت‌های مرتبط با اسرائیل در حمایت از فلسطینیان مورد استقبال قرار گرفته است تا بالاخره این رژیم اشغالگر را به بهبود رفتار خود با فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه وادار کند.

با این حال، پویش خارج کردن سرمایه گذاری‌ها از اسرائیل در بحبوحه جنگ در غزه شتاب بیشتری گرفته است. بنیاد بازنشستگی دانمارک که بیش از 800 هزار عضو دارد و بیش از 42 میلیارد یورو (46 میلیارد دلار) را مدیریت می‌کند، سرمایه گذاری‌های خود را در چهار بانک اسرائیلی فروخت و هفته گذشته گفت: ما نمی‌توانستیم مشارکت آنها در فعالیت‌های غیرقانونی از طریق تأمین مالی شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را انکار کنیم.

وزیر دارایی ایرلند نیز در ماه آوریل (اردیبهشت) گفت که صندوق دارایی 15 میلیارد یورویی آن سرمایه های خود را از شش شرکت اسرائیلی، از جمله بانک‌های بزرگ، به خاطر فعالیت‌های آنها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خارج خواهد شد و کالج ترینیتی دوبلین - معتبرترین دانشگاه این کشور - نیز متعهد به خروج سرمایه خود از اسرائیل شد.

بزرگترین صندوق بازنشستگی نروژ، KLB، در ماه ژوئن، اعلام کرد که 69 میلیون دلار از سهام کاترپیلار را به دلیل نگرانی از اینکه این شرکت آمریکایی ممکن است در نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین المللی در کرانه باختری و غزه نقش داشته باشد خواهد فروخت.صندوق بازنشستگی نروژ گفته است که شرکت تولید کننده بولدوزرها(کارتربیلار) نتوانست به صندوق در مورد استفاده احتمالی از محصولات خود در عملیات نظامی در غزه و همچنین تخلیه خانه‌های فلسطینی‌ها به نفع شهرک‌سازی‌های کرانه باختری اطمینان خاطر دهد.

اما در شرایطی که برخی سرمایه گذاران درصدد کاهش سرمایه گذاری های خود در اسرائیل هستند برخی آن را افزایش می دهند. برای مثال برخی از ساکنان پالم بیچ، در فلوریدا، به دنبال طرح دعوی قضایی علیه بازرس منطقه به دلیل تصمیم وی برای سرمایه گذاری 660 میلیون دلاری از پول مالیات دهندگان محلی در اوراق قرضه اسرائیلی از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته هستند.دولت‌های محلی در سایر ایالت‌های آمریکا از جمله ایندیانا، نیویورک و اوهایو نیز سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در اوراق قرضه اسرائیل در همین دوره جنگ غزه انجام دادند. در همین حال، دانشگاه‌های ایالات متحده - که برخی از آنها به تحمل یهودی ستیزی متهم شده و از پیگیری درخواست‌های دانشجویان برای واگذاری سرمایه خودداری کرده بودند در معرض فشارهای جدید قرار دارند.

فایننشال تایمز همچنین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بانک انگلیسی بارکلیز تحت فشار فعالان مخالف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه طی 10 ماه گذشته برنامه‌هایی را برای خروج از حراج اوراق قرضه دولتی اسرائیل آماده کرده است .بارکلیز یکی از 7 وام دهنده خارجی است که به کابینه اسرائیل در فروش اوراق بدهی خود کمک می‌کند و به نظر می‌رسد که در حال آماده شدن برای ترک بازار اسرائیل و کاستن از شدت اعتراضات مردمی در خصوص رابطه این بانک با رژیم صهیونیستی است.در پایان گزارش فایننشال تایمز آمده که عزیز رئیس بخش سرمایه گذاری در صندوق بازنشستگی نروژ گفته است: ما نمی‌دانیم این کار به مردم غزه کمک خواهد کرد اما شاید تاثیراتی داشته باشد این آخرین راه حلی است که به آن متوسل شده‌ایم.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سیاسی‌ترین وزیر پیشنهادی برای غیرسیاسی‌ترین وزارتخانه!
سالروز ورود آزادگان به میهن
رئیس‌جمهور فردا برای دفاع از کابینه به مجلس می‌رود/جزئیات جلسات رای اعتماد
پزشکیان: تعمیق روابط ایران و اندونزی به وحدت بیشتر جهان اسلام می‌انجامد
رای مثبت کمیسیون قضایی مجلس به وزیر پیشنهادی دادگستری
پاکستان: ایران از حق مشروع برای دفاع از خود برخوردار است
نجات ۲ کوهنورد مفقود شده در سبلان
کنعانی: آزادگان پیام‌آوران پیروزی ملت بر دشمنان خیال‌پرداز و سلطه‌جو هستند
برای صلح در غزه دیر شده است
چین و ایران شرکای مهم راهبردی هستند
اینکه گفته شود دولت مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد قابل پذیرش نیست
فرمانده نیروی زمینی سپاه: در مرزها آمادگی خوبی ایجاد شده است
حماس و اسرائیل از خود سازش نشان دهند
ما در حال التماس به حماس برای مذاکره هستیم
مراسم بدرقه زائران اربعین حسینی برگزار شد
افزایش ۱۶درصدی تردد زائران اربعین در محورهای منتهی به مرزهای۶گانه
حمله ایران به اسرائیل می‌تواند تبعات ویران کننده‌ای داشته باشد
قیمت جهانی محصولات کشاورزی چرا کاهش پیدا کرد؟
انتقال ۱۱ زائر بیمار و مصدوم از عراق به داخل کشور
افزایش بی‌سابقه مهاجرت معکوس در اسرائیل، پس از «طوفان الاقصی»
تصادف اتوبوس زائران ایرانی با کامیون حامل قیر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top